זהו המאמר השלישי והאחרון בסדרת הטיפים לעצמאיים. אם פספסת את המאמרים הקודמים, הנה לינקים ישירים: 3 כללי אצבע לעבודה עם ספקים, והמאמר השני 5 כללי אצבע לעבודה עם לקוחות. שיתופי פעולה נפוצים מאוד בעולם העסקי, ולעיתים רבות הם משתלמים בהחלט – לשניים או יותר המשתפים פעולה וללקוחות. ישנם גם הרבה מקרים של שותפות עסקית, וגם היא לרוב מאפשרת לכל צד בשותפות לבטא את הכישורים שלו ולהרוויח את כישוריו של החברים האחרים בשותפות. בין אם זו שותפות ובין אם זה שיתוף פעולה, לרוב זה מצב קלאסי של Win-Win בו כל המשתתפים מרוויחים. אבל גם בשיתופי פעולה, כמו עם הספקים והלקוחות, חשוב לפעול על פי הכללים שאוגדו במאמר זה על מנת לוודא שהכל יפעל כשורה.
1. תיאום ציפיות
בין אם אתה נכנס לשותפות עסקית עם החבר הכי טוב שלך, ובין אם זה שיתוף פעולה עם בעל עסק מתחום משלים עבור פרוייקט חד פעמי – חשוב ליצור תיאום ציפיות מההתחלה. להבין איזה חלק, כשרון, מוצר או שירות כל אחד תורם, ומה הצד השני מספק לטובת הפרויקט.
חשוב מאוד להבין מההתחלה באיזה אופן כל אחד מעוניין לעבוד, דרכי התקשרות, דרכי תשלום או חלוקת כספים וכמובן – מאיזו תוצאה תהיו מרוצים ומאיזו תוצאה פחות. חשוב לבסס את כל הדברים האלו לפני שמתחילה העבודה המשותפת יחד, על מנת לוודא שנקודת המוצא, תחנות הביניים והיעד ברורים היטב לכל הצדדים.
2. הסכם
כפי שעם לקוחות או ספקים אנחנו מקפידים להעלות על הכתב את ההסכמות שהובנו בשלב תיאום הציפיות, כך יש לעשות גם בשיתופי פעולה. על ההסכם לכלול שני חלקים מרכזיים לפחות: חלוקת העבודה והביצוע וחלוקה כלכלית.
א. חלוקת עבודה וביצוע: בחלק זה יש להקפיד לציין את כל הדברים הקשורים לנושא: אחוזי המשרה של כל אחד מהשותפים, רמת ההשקעה הנדרשת, תחומי המקצוע והנושאים בהם מצופה מכל אחד לתרום את חלקו. אם זה בין שותפים, כדאי לחשוב למשל מי יהיה אחראי על העובדים, מי על הספקים, מי על חוזה השכירות וכדומה. ואם מדובר בפרוייקט משותף, ייתכן וחלוקת העבודה תהיה לא שווה, מפני שהחלק של צד א' מחייב 80 שעות עבודה ואילו החלק של צדב' מחייב 20 שעות עבודה, ולכן יש חשיבות רבה לבחינה של הכל מראש, להסכמה מראש ולחתימה על חוזה – זה מה שיבטיח עבודה חלקה ונעימה בהמשך.
ב. חלוקה כלכלית: מחלוקות כספיות הן מחלוקות מאוד טעונות, ולכן, עדיף לדבר על הדברים מראש, לפני שנקלעת למחלוקת, וניתן לדון בהכל בצורה רגועה. את החלוקה הכלכלית אפשר לעשות 50%-50%, אך הרבה פעמים היא לאו דווקא הפיתרון המתאים, ההגיוני והצודק. אם למשל אחד השותפים לעסק היה זה שהשקיע את ההון הראשוני? ואם שיתוף הפעולה העסקי גוזל ממך יותר זמן מאשר הצד השני בשת"פ? ומה אם אחד הצדדים לשת"פ הוא בעל שם עולמי, ובגללו הלקוחות מגיעים כל הזמן? לכל אחד מהפרמטרים האלו, ולעוד רבים אחרים, יש משמעות כלכלית, שצריך לבחון ולהסכים עליה עוד לפני שהעבודה המשותפת מתחילה.
3. פתרון קונפליקטים
קונפליקטים הם חלק מהחיים, ולכן גם חלק בלתי נפרד מעסקים. מה שחשוב זה לדעת לנהל אותם. לכן, במקרה של שיתופי פעולה, חשוב להגדיר מראש מה תהיה דרך ההתמודדות במידה ויצוצו קונפליקטים בעתיד. אפשר להחליט על הסדר מראש במידה ושני השותפים נפרדים לדרכם, או שאפשר להחליט מראש שבעת קונפליקט הפתרון יתקבל בעזרת גישור או בוררות. חשוב מאוד לדבר על הדברים האלו כשהיחסים עוד טובים, כך שני הצדדים מעוניינים לנקוט בצעדים שיטיבו עם כולם, וההחלטות לא מתקבלות מהאגו, אלא מהשכל הישר והרצון לשמור על יחסים טובים עם האדם השני.
לסיכום, הצלחת שיתוף הפעולה טמונה בהנחת התשתית הנכונה עוד לפני תחילת העבודה – בתיאום הציפיות ובהסכם המקיף. כך תוכלו להימנע מחוסר בהירות שעלולה להוביל למחלוקות או קונפליקטים בעתיד. תשתית טובה תקח בחשבון גם את המחלוקות עליהן לא חשבתם בהתחלה, ותגדיר את האופן שבו יש להתמודד איתן בעתיד, אם וכאשר יופיעו. כך תוכלו להתרכז במהות המקצועית במהלך העבודה עם שותף או בשיתוף פעולה בין עסקים.